Freddy & The Firestones

For my whole life

Bekijk hier de film van Freddy & the Firestones!

Freddy & The Firestones

 

Oktober 2001

 

In 2001 doken Jan Blei en Henny Leenman, programmamakers van radio Zwartewater FM, in de geschiedenis van de beatgroep Freddy and the Firestones. Jan organiseerde op 31 oktober 2001 een ontmoeting met de voormalige bandleden van deze band die later ook onder de namen The Mops en Chopped Hog bekendheid genoot. In het radioprogramma Archeolitis werd 's avonds onder regie van Jan Blei stilgestaan bij het ontstaan en de geschiedenis van deze beatgroepen. Tijdens het programma werd er muziek gedraaid die destijds gespeeld werd door The Mops tijdens hun optredens. Daar waren ook opnames bij waarop The Mops zelf speelden. Dit was een verrassing voor de bandleden omdat de banden waarop destijds opnamen waren gemaakt verdwenen zijn. Gelukkig zijn er fans geweest die bandopnames gemaakt heben en deze bewaard hebben. De opnames zijn refreshed door Wim Heutink om de weergave zo zuiver mogelijk te krijgen. Uiteindelijk heeft dit geresulteerd tot het maken van een CD als herinnering voor de leden van de band en hun familie. Wim was destijds de geluidsman- technicus van deze bands.  Alvorens die avond teruggekeken werd in de tijd, werd stilgestaan bij het leven van Fred Roozeboom en Wijcher Visscher, die helaas overleden zijn. Zij speelden een prominente rol bij het ontstaan en de ontwikkeling van deze beatgroepen.

 

Terug nu naar de periode 1962 - 1964, de préhistorie van Freddy and the Firestones

 

In de zomer van 1963 bezochten Harry Schroten en Harm Pluim een beat- dansavond in het Café Fanfare in Giethoorn waar een beatgroep optrad. Toen ze terug gingen naar huis keken ze elkaar aan en zeiden tegen elkaar: Dit gaan wij ook doen en hier gaan wij in de toekomst ook met een band spelen. Ze konden nog geen gitaar spelen, er waren nog geen gitaren en geen apparatuur maar de drive en passie was zo groot dat  ze in de maanden daarna gitaren kochten en zelf leerden gitaarspelen. Ook werd er geluidsapparatuur  bemachtigd zodat een band vorm kon gaan krijgen. Dit resulteerde erin dat in 1964  in Zwartsluis door Freddy Roozeboom (zang), en de gitaristen Harry Schroten en Harm Pluim een beatgroep werd opgericht. Freddy en Harry speelden al eerder op schoolavonden van de plaatselijke MULO. Deze beatgroep oefende in de stal van de de familie Schroten aan het Groot Lageland aan de Arembergergracht in Zwartsluis. Voor de geluidsversterking werd gebruik gemaakt van een Geloso versterker van Italiaanse makelij. Deze was overgenomen van de ploeg van " Licht en Donker " uit Zwartsluis die in voorgaande jaren regelmatig op Koninginnedag en Bevrijdingsdag zorg droeg voor entertainement van de bevolking van Zwartsluis.

 

In de jaren 1962, 1963 en 1964 luisterden Helmich Heutink, Harm Post, Wijcher Visscher en Klaas Beens op zondagmiddag om 17.00 uur meestal bij Helmich op zolder naar de Engelse top 20 die uitgezonden werd door de BBC.  Op deze wijze werd de opkomst van The Beatles, de Rolling Stones en al die andere Engelse beatgroepen gevolgd. Deze muziek werkte aanstekelijk waardoor het plan ontstond om een band op te richten. Klaas was daarnaast geinspireerd door Bertus Tuinman en Walther van der Haar die hij heeft horen spelen op een avond tijdens een Koninginnedag en later The Rascals die in de Kaaischool oefenden wat buiten goed te volgen was. Niemand kon een muziekinstrument bespelen en er waren ook geen instrumenten. De drive was echter zo groot dat Klaas en Wijcher gitaren kochten en leerden spelen. De eerste gitaar van Klaas kostte f  15,--  en nam hij over van Janny Lok uit Blokzijl, dochter van Klaas Lok die bij de veerpont werkte. Het geld was bij elkaar gespaard van zakgeld, en geld wat verdiend werd op zaterdagen door brommers en auto's schoon te maken en te poetsen.

Wijcher en Klaas hebben eerst les gehad van Rien van 't Noordende bij de gitaarclub "De Jonge Vrienden". Met deze gitaargroep hebben ze ook nog opgetreden in een bejaardentehuis in Kampen en in het Oude Weeshuis tijdens de jaarlijkse uitvoering.  Het lesprogramma ging ze te langzaam dus werd in harmonie afscheid genomen en ontwikkelden zij zichzelf verder. Aanvullend werden nog een aantal individuele lessen genomen bij Nico Reichenbach in Zwolle. Deze lessen werden gegeven op zaterdagmorgen en het was midden in de winter en het vroor stevig.  In die periode gingen ze samen op de brommer naar Zwolle toe waarbij op de heen- en terugreis veel kou is geleden. Vervolgens werd een tweedehands drumstel gekocht zodat Harm zich daarin kon gaan bekwamen. Hij was voorbestemd om drummer te worden want als hij muziek hoorde sloeg hij altijd de maat mee met zijn handen, lepeltjes, lucifersdoosjes, stukjes hout e.d. De ontwikkelingen resulteerden erin dat begin 1965 door Wijcher Visscher (basgitarist), Harm Post (slagwerk), Helmich Heutink (zang) en Klaas Beens (gitarist) een beatgroep werd opgericht in Genemuiden. Wijcher had ondertussen zijn eerste electrische basgitaar gekocht, sunburst gekleurd van het type Precision, merk ombekend, kloon van de bekende Fender basgitaar. Klaas kocht een electrische gitaar van het merk Egmond, blauw, een plank met 1 element en 6 snaren.  De technicus van deze band was Wim Heutink. Het eerste en enige optreden van de band in deze bezetting vond plaats in mei 1965, op een avond van de Geuzen en de Joffers die gehouden werd in de grote zaal van het Hervormde Wijkgebouw aan de Jan van Arkelstraat in Genemuiden. Het repertoire bestaande uit o.a. songs van Buddy Holly (Peggy Sue), The Beatles (Money) en The Rolling Stones (Not fade away, It's all over now, Time is on my side ) werd met verve gebracht. De muziek en zang werd versterkt met een oude versterker die door Wim Heutink van de Hervormde Kerk was overgenomen voor ca. f  60,--, en zelf gebouwde geluidsboxen. De muziek en de band werden goed ontvangen door de Geuzen en Joffers en hun begeleiders. Achteraf bleek dat dit de eerste en laatste keer was dat een beatgroep optrad in het Hervomde Weeshuis.   

 

Freddy and the Firestones

 

Enkele bandleden van de beide groepen kenden elkaar van de MULO wat tot gevolg had dat elkaars oefenavonden werden bezocht. De ene partij had geen drummer en geen basgitarist, de andere partij wilde een betere zanger. De voordelen om samen verder te gaan werden over en weer gezien, bovendien klikte het tussen de leden van de bands. In de zomer van 1965 werd besloten er één beatgroep van te maken. Freddy and the Firestones was geboren. Helmich Heutink trok zich terug als zanger en werd manager. Wim Heutink bleef de geluidstechniek verzorgen en werd ook de chauffeur van de band. Er werd toen geoefend in de werkplaats van Aannemersbedrijf J. Heutink aan de buitenhaven in Genemuiden, het bedrijf van de vader van Helmich en Wim. In de wintermaanden werd tijdens het oefenen kou geleden omdat de ruimte niet verwarmd kon worden. Vooral voor de gitaristen was het afzien omdat door de kou de vingers verstijfden. Echter de drive om de band naar een hoger plan te tillen was zo groot dat dit voor lief werd genomen. Voor het vervoer naar optredens mocht het busje van de fa. Heutink, een anthracietgrijze Ford Taunus gebruikt worden. Achter de cabine waren aan de zijkanten twee houten banken bevestigd waarop we zaten. Er tussenin stond de apparatuur. Niemand had het in die tijd over de veiligheid, laat staan comfort. De band was dik tevreden en blij dat het vervoer zo soepel geregeld kon worden.  

 

In oktober 1965 vond op een zaterdagavond het eerste optreden plaats in het jeugdcentrum van Zwartsluis, het Nutsgebouw. Tijdens het optreden draaide de toenmalige beheerder rond 22.00 uur de " stoppen (zekeringen) " er uit van de electriciteitsgroepen waarop de geluidsversterking was aangesloten. Hij vond dat er te hard gespeeld werd. Vanuit het publiek is er toen ingegrepen en de beheerder werd door de heer Theo Beens uit Leiden buiten het gebouw geplaatst waarna het optreden vervolgd werd. Het repertoire bestond vooral uit muziek van The Rolling Stomes, The Pretty Things, The Animals, The Kinks en Buddy Holly. Daarnaast had Freddy twee songs geschreven met de titels " Understand "  en " Till  ".  Dit optreden had tot gevolg dat meerdere optredens in de regio volgden.

 

Omdat bij het oefenen door veel te hard spelen de speakers in de geluidsboxen werden opgeblazen, zijn door de bandleden op aanwijzingen van Wim Heutink nieuwe speakerkasten gebouwd. In die tijd besloot de PTT geen radio meer te verzorgen via de draadomroep. Dit had tot gevolg dat de gebruikers de speakerboxen opruimden. In die speakerboxen zaten prima luidsprekers van het merk " Peerless ".  Wim Heutink kocht voor de band ca. 30 van deze speakers op die nauwelijks wat kosten omdat het radiosysteem opgeheven werd. De geluidsboxen werden gevuld met 4 van deze speakers die Wim zodanig schakelde dat er een mooi vol geluid uitkwam. Wijcher, die van beroep stoffeerder was, bekleedde de boxen met een skai, een soort kunstleer, bracht metalen anti-stoothoeken aan en zorgde voor een mooi afstekend frontdoek. Toen ze klaar waren lijmde hij als merknaam " VOX " op het frontdoek. (Zie de foto's van deze boxen verder op de website). Ook werd er gelijktijdig een echo-appatraat gekocht voor de zang en de gitaristen. Naast de gitaren en de zang speelde de basgitaar ook over zo'n box. Voor aparte basspeakers en een specifieke basversterker was er op dat moment geen geld meer. Het beleid was dat er niet op de pof gekocht werd.

 

Er werd regelmatig opgetreden o.a. in Genemuiden in het "Oude Weeshuis", in Vollenhove in het "Nutsgebouw", twee maal in Blokzijl in het "Dorpshuis", in Zwolle regelmatig in "De Wiekelaar" in een kelder achter de Gereformeerde Kerk in Assendorp en in "De Klooienberg" een jongerencentrum aan de Klooienberglaan in Holtenbroek. Daarnaast werd er met regelmaat opgetreden in Balkbrug, Dronten, Deventer, Zutphen, Terwolde, Warnsveld en diverse andere plaatsen in de Achterhoek.  Bij optredens buiten Genemuiden en Zwartsluis trokken altijd plaatsgenoten / fans mee wat door de band altijd gewaardeerd werd.

 

In Genemuiden en Vollenhove werden de beatavonden door de bandleden zelf georganiseerd. Er werd dan een datum geprikt waarop de zaal vrij was en bij de gemeente een dansvergunning aangevraagd. Als de vergunning werd verstrekt, werd de zaal definitief gehuurd en werden aanplakbiljetten gemaakt die lokaal en regionaal opgehangen werden bij cafetaria's en cafe's. Op de middagen voorafgaande het optreden werd de zaal sfeervol gemaakt met visnetten en gekleurde tuinverlichting. Tijdens de beatavond was er altijd iemand van de brandweer aanwezig om in geval van brand direct te kunnen ingrijpen. Voor de bemensing van de entree en de verkoop van frisdranken werd zorg gedragen door Helmich de manager, die meestal familieleden, vrienden en vriendinnen van de bandleden daarvoor voreg. Er mocht geen alcohol verkocht worden maar dat had geen enkele invloed op de sfeer tijdens die avonden die geweldig was. 

 

Vanwege de problemen bij het eerste optreden in Zwartsluis werd door het college van Burgemeester en Wethouders geen dansvergunning meer verstrekt aan de band. Er kon alleen een dansvergunning verstrekt worden aan verenigingen die voor hun leden besloten avonden organiseerden. Door de band en een aantal fans is toen het initiatief genomen om de Beatclub Black Lock op te richten die vervolgens voor haar leden het organiseren van beatavonden in Zwartsluis ging verzorgen. Het bestuur bestond uit Hans Hendriksen (voorzitter), Koos Slurink (secretaris), Koop Bakker (penningmeester), en de bestuursleden Joop van de Stouwe, Femmie Appelo en Henk Brink. Binnen de kortste keren waren er 200 leden, nagenoeg allemaal uit Zwartsluis en Genemuiden. Blacklock heeft met succes 6 beatavonden georganiseerd.  Bij optredens was het altijd volle bak. Er werd uitbundig door het publiek gedanst en meegezongen, het was beregezellig en er werd stevig gerookt waardoor aan het einde van de avond de achterwand van de zaal nauwelijks te zien was. Tegenwoordig gebruiken ze rookmachines als alternatief. 

 

Door de aanstaande schoonvader van Helmich, de heer Lammert van Dijk die kleermaker was, werd een jasje ontworpen om te dragen tijdens de optredens. Het waren gele jasjes met blauwe revers. Toen ze klaar waren werden er foto's gemaakt van de band. De band zag er keurig uit, te keurig en de bandleden wilden een ander imago. Dat was de reden dat de jasjes maar korte tijd gedragen werden. De band ging over naar het dragen van veelkleurige broeken en t-shirts.

 

Op de avond van Koninginnedag 1966 werd opgetreden in de hal van Interfloor van Nekeman. Dit was een initiatief van de Oranjeverenging. De gage bedroeg €  100,--. De band stond op een oplegger van een trailor met een decor van rollen tapijt die op voorraad lagen. Wijcher had tijdens het optreden last van losknappende naden in zijn te strakke broek. De bandleden hebben met naald en draad de naden van de broek weer dichtgenaaid waarbij de broek vastgenaaid werd aan de onderbroek, wat Wijcher pas later merkte . Dit leidde tot grote hilariteit bij de bandleden. Rond die tijd werd ook opgetreden (mogelijk op 5 mei Bevrijdingsdag) in de werkplaats van Wiers aan het Zwartewater. Er waren nogal wat onduidelijkheden wie precies verantwoordelijk was voor de organisatie van deze beatavond, wat na afloop nog benadrukt werd omdat er geen gage betaald werd. 

 

In de maanden juni en juli werd o.a. opgetreden op de Amerikaanse basis in Havelte. Deze boekingen volgden uit een verzoek van een afdeling Welfare van het Nederlandse leger die ontspanning regelde voor de soldaten. Het waren besloten avonden. Besloten tussen haakjes, want er werden altijd verpleegsters in opleiding in de ziekenhuizen in de regio voor uitgenodigd door de manschappen op de basis die met bussen werden opgehaald. Het vervoer van de Firestones werd ook door het leger verzorgd. De band werd op zaterdag'avond om ca. 18.00 uur opgehaald in twee legervoertuigen. Direct na aankomst werd de apparatuur opgebouwd en een soundcheck gedaan. Vervolgens werd er eerst gebarbecued waarbij de Firestones whisky leerden drinken. Pas daarna ging de band spelen en dat ging door tot 's nachts 4 uur. Na afbreken en ruimen werd de band dan weer naar Genemuiden teruggebracht. De pont vaarde toen nog de hele nacht.  Zondag's morgens tegen 6.00 uur denderden de Firestones in twee legervoertuigen het stille Genemuiden binnen over de Veerweg, Westerkaai en Oosterkaai naar de werkplaats van J. Heutink aan de buitenhaven, waar de apparatuur gelost werd. De legervoertuigen maakten een dusdanige herrie dat menig aanwonende wakker werd en het gordijn opende om te kijken wat er aan de hand was. Geen legeroefening maar de band was back home.

 

Omdat niet elk bandlid de mogelijkheid had om op zondag te spelen werd bij deze optredens met twee bandbezettingen gespeeld. Er werd gestart met de normale bandbezetting en tegen twaalf uur werden twee posities vervangen waarbij de positie van een gitarist werd ingevuld door de roadie Rene Corproaal. Hij gaf een gepassioneerd goede show weg want alle Amerikanen vonden hem geweldig spelen. Ze hadden niet door ( toch te veel alcohol genuttigd ) dat de plug van de kabel voor de aansluiting op de versterker, niet aangesloten was en los achter de geluidsbox lag, want Rene kon geen gitaar spelen. Bij deze optredens is Jaap Eenkhoorn ook bij de band gekomen, die drummer werd bij de wijziging in de bandbezetting die zomer.

 

Er is een optreden geweest in de zomer van 1966 waarvoor Freddy verhinderd was om te spelen omdat hij deelnam aan de Nederlandse Zeilkampioenschappen. Toen is Koos Slurik gevraagd die avond de zang te verzorgen wat hij zonder dat er geoefend was, prima oppakte. Het gevolg was dat toen de band van samenstelling veranderde Koos gevraagd is om te blijven zingen waarin hij toestemde.    

 

In de zomer van 1966 verlieten de gitaristen Harry Schroten en Harm Pluim en de drummer Harm Post de Firestones. Harry gaf de prioriteit aan de studie, Harm Post stopte om persoonlijke redenen en Harm Pluim moest in militaire dienst. Jaap Eenkhoorn werd aangetrokken voor het slagwerk en Koos Slurink werd zanger.  Freddy ging gitaar spelen. Toen werd ook besloten de naam van de band te veranderen in The Mops. Een mop is een ander woord voor ragebol. Het idee kwam van Koos en werd overgenomen.

 

Voor het vervolg van de historie van deze band zie de pagina van The Mops.

 

Firestones back on stage

Na het optreden tijdens het Genemusiment  in september 2010 hebben de bandleden Harm Pluim en Klaas Beens besloten om op verzoek weer met de Firestones te gaan optreden. De band wordt dan aangevuld met  gastmuzikanten. Belangstellenden kunnen contact opnemen met Klaas Beens ( 06-11322003 ) of een e-mail sturen naar info@beenstobasic.nl

 

 

In de media: