The Mops

 

The Mops

Na de wisseling van de bezetting van de band Freddy and the Firestones in de zomer van 1966,  zag de bandbezetting er als volgt uit. Koos Slurink (zang), Freddy Roozeboom (gitaar en zang), Wijcher Visscher (basgitaar) , Jaap Eenkhoorn (drums) en Klaas Beens (gitaar en zang. De naam werd toen gewijzigd in The Mops. De band trad in deze formatie op tot maart 1967. Wijcher verliet toen de band. Klaas Beens ging toen basgitaar spelen en het managemenent verzorgen omdat Helmich Heutink het management wegens studie beeindigde. Jaap Eenkhoorn werd toen de boekhouder van de band en continueerde het gezonde financiele beleid wat altijd gevoerd is. In deze periode verkaste de band voor het oefenen naar de Kaaischool in het centrum van Genemuiden. Deze ruimte had verwarming wat een vooruitgang betekende ten opzichte van de werkplaats aan de buitenhaven waar eerder altijd geoefend werd.

 

In de periode 1967 en 1968 werd de bezetting van de band voor een korte periode aangevuld met de gitarist Tonny Klappe uit Kampen en daarna met de saxofonist Benny Schoone uit Zwolle.   

 

De jaren 1966, 1967 en 1968 waren succesvol. Er waren veel optredens in noord- oost- en midden Nederland. In oktober 1966 werd opgetreden in de tent die geplaatst was voor de Biestemerk in Genemuiden. Het was op een vrijdagavond, veel publiek, waaronder heel veel jongeren, niet al te veel licht en een strak spelende band. Van een deel van dit optreden is bij de voorbereiding van de slotavond van het Genemusiment in 2010 een film gevonden door Harm Post, de voormalige drummer van de Firestones, die de filmopname gedigitaliseerd heeft. Voor de voormalige bandleden was dit een verrassing. Op de film komen alle bandleden Jaap, Freddy, Wijcher, Koos en Klaas in beeld. Er zijn ook veel bezoekers van dit beatfestijn te zien in deze film. Het is jammer dat er geen geluidsopname bij gemaakt is. Er is nu een track van de CD van The Mops aan gekoppeld zodat er toch een beeld gegeven wordt hoe de band toen klonk tijdens optredens. De film kan bekeken worden op deze website.

 

In deze periode werd er een nieuwe, tweedehands zanginstallatie gekocht van Little Ronny de voormalige zanger van de Kamper beatgroep Little Ronny and the Gamblers. Deze bestond uit een Dynacord versterker met buizen van 120 watt en 2 zangzuilen van beide ca. 140 watt. De installatie kostte 1.200,--.  De band had dit geld toen niet in kas maar er waren voor de komende maanden veel contracten afgesoten voor optredens. Er werd afgesproken dat de installatie in 12 wekelijkse termijnen betaald zou worden. Koos ging12 weken achter elkaar op zaterdagmiddag met de lijndienstbus van de Noord Westhoek naar IJsselmuiden om een termijn van f   100,-- te betalen aan Little Ronny, die bij een vooraf afgesproken bushalte stond te wachten om het geld in ontvangst te nemen.  

 

Eind 1966 werd opgetreden in het radioprogramma 10 R van de KRO waarin ook Rob de Nijs and the Lords en Fullhouse optraden. Dit programma werd opgenomen in de Buitensocieteit in Zwolle en live uitgezonden. Het was leuk om met Rob de NIjs in het programma te staan. Ondanks dat hij toen al een bekende nederlander was ging hij prettig met ons als amateurs om. Ook werd opgetreden op diverse diverse festivals.

 

In 1967 werden The Mops uitgenodigd door Hitweek en Veronica om te komen spelen op het door hen op zaterdag 18 maart georganiseerde Fats Waller Concours in Frascati in Amsterdam. Hitweek kende de Mops omdat de band regelmatig in Hitweek adverteerde en ook hun optredens plaatste in de in de krant afgedrukte programma's met optredens van bands in het nederlandse pop-circiut. Er waren elf bands die deelnamen aan het concours, uit elke provincie één. The Mops vertegenwoordigde de Provincie Overijssel. Er werd een derde plaats gehaald. De klapper van de band was de song " The girl I left behind me " van Fats Waller waarvoor de band een mooi arrangement had geschreven. Op zondagmiddag werden hiervan beelden op de TV uitgezonden. In de volgende " Hitweekkrant no. 28 van 30 maart 1967 " stond: "De zanger van de Mops gaf een uitstekende show en zong goed, de andere leden van dit paars geklede orkest konden er ook wat van en speelden hard genoeg voor een derde prijs ".   De eerste prijs was voor The Rhythms uit Utrecht . Op de avond van 18 maart werd opgetreden in Zutphen. Dit was het laatste optreden van Wijcher die besloten had  prioriteit te geven aan zijn vakopleiding en doel om mettertijd een bedrijf in woninginrichting te starten. Enkele jaren later werd dat doel gerealiseerd.   

 

Op 29 april 1967 werd gespeeld op het beatfestijn in de Noordwesthoek-hallen in Zwartsluis met Armand, de Sandy Coast en Hu and the Hilltops. Dit festijn werd georganiseerd door de beatclub Black Lock. Pennigmeester Koop Bakker vond het nog wel een grote gok ondanks dat het groots aangepakt was. Van een trailor en wat boerenkarren was een podium gemaakt. The Mops openden het beatfestijn. In de " Zwolse Courant " werd het volgende geschreven: " De groep weet zich naar een ongekende hoogte te werken. Het ritme van de aanrollende muziek, klatert door de volle zaal en vormt over de stenen vloer een zwaar golvend tapijt, waarop het voor jong en oud tegen betaling van enkele guldentjes is geoorloofd wat vreemde sprongen te maken. De beatmuziek gespeeld door de Mops slaat enorm aan ".  In de krant " Het Vrije Volk " van 3 mei 1967 schreef  " Beatser " : Er bestond veel belangstelling voor dit beatfestijn. Ruim vijtienhonderd tieners en twens genoten van een geslaagde beatshow. The Mops sloegen voor eigen publiek een uitstekend figuur. Wat nooit vermeld is dat het kruis in de te strakke broek van Klaas Beens, de basgitarist, het begaf tijdens dit optreden en omdat de band op een hoog podium stond kon hij het zich niet veroorloven wijdbeens te spelen, dus hield hij de knieen strak tegen elkaar.  

 In de zomer van 1967 kocht de band bij Garage Breman een tweedehands VW bus met aanhanger. Het was nodig om voor het vervoer naar optredens onafhankelijk te zijn van derden. In de week werd de bus verhuurd aan grondwerkers die buiten Genemuiden werkten. Hierdoor paste de exploitaie van de bus prima binnen de financiele mogelijkheden van de band.  

In september 1967 werd meegewerkt aan het 100 jarig bestaan van de Konnklijke Buisman fabriek in Zwartsluis. Op de ontruimde voorraadzolder van de fabriek was door de adjunct-directeur en gastheer de heer Olland een gezellig beatfestijn georganiseerd voor de jeugd waarvoor The Mops uitgenodigd werden. Tijdens het optreden werd door The Mops eerst een miss Buisman verkiezing georganiseerd. Catrien Hoekman uit Genemuiden werd verkozen tot Miss Buisman. Vervolgens werd een Buisman beatsong gecomponeerd die met het publiek ingestudeerd werd en met elkaar gezongen werd. De " Zwolse Courant " van 8 september 1967 schreef dat het beatfestijn ter ere van het eeuwfeest van Buisman een daverend succes was en dat er bijna vijfhonderd aanwezigen waren. Niemand wist dat die voorraadzolder zo groot was maar dat mocht de pret niet drukken.

 

In 1968 werd de Mops uitgenodigd door de platenmaatschappij Telstar voor het maken van proefopnamen in de studio in Weert. Er werden drie nummers opgenomen waarvan de twee eigen composities  " Marga " ( een voormalige vriendin van Koos in die tijd ), " For my whole life " en het arrangement op de compositie van Fats Waller " The girl I left behind me ". Het resulteerde helaas niet in een platencontract. Dit kon de pret niet drukken. Er werd veel plezier beleefd aan het maken van muziek en aan de optredens die meestal sfeervol waren  en waarbij zich altijd verrassingen voordeden. Veel jongeren, fans, uit Genemuiden en Zwartsluis trokken mee naar de plaatsen waar The Mops optraden.

 

Het repertoire van The Mops bestond in die periode uit een aantal eigen songs en muziek van o.a. The Rolling Stones, The Kinks, The Who, Spencer Davis Group, Them, John Lee Hooker, Muddy Waters, Small Faces e.a. Daarnaast speelde de band veel soulnummers van o.a. Wilson Picket, Otis Redding, Junior Walker and his All Stars, Eddy Floyd, Sam Cooke, Arthur Cony.

 

In september 1967 moesten The Mops op last van het College van Burgemeester & Wethouders hun oefenruimte in de Kaaischool verlaten. Als reden werd opgegeven dat de muziek van The Mops te hard was voor de omwonenden en dat de band zich niet hield aan de afspraken over het niet mogen opbergen van de apparatuur en instrumenten op zondagavond. Het was vreemd dat de drumband van de plaatselijke muziekvereniging "Ons Genoegen" wel mocht blijven oefenen in de Kaaischool, want die drumden  toch ook niet geluidloos. Ten aanzien van het opbergen van de instrumenten op zondagavond klopte het ook niet want indien dat plaats vond was het altijd maandagmorgen. Voordat de band op zondagavond terug kwam van een optreden was het op zijn vroegst half twee en de apparatuur werd dan geruisloos opgeborgen. Daar had niemand last van. De bus moest 's maandagsmorgens vroeg ook weer vrij zijn want die werd in de week regelmatig verhuurd aan grondwerkers, Gelukkig gaf de ijsbaanvereniging De Eendracht toestemming hun gebouw als oefenruimte te gebruiken. Het gebouw stond bij de ijsbaan en net buiten de bebouwde kom aan de weg naar de Top. 

 

In de jaren 1967 en 1968 werden de verzoeken van The Mops voor het houden van dansavonden in het Weeshuis regelmatig door het College van Burgemeester en Wethouders afgewezen. Dat was jammer omdat daardoor in de eigen woonplaats vaak geen gezellige beatavonden gehouden konden worden. In de periode van burgemeester Soetendal werd een aanvraag altijd gehonoreerd. Hij stimuleerde dat er activiteiten en ontspanning voor de jeugd georganiseerd werden in zijn gemeente. Na zijn vertrek en met de komst van burgemeester Lieuwen werd deze beleidslijn helaas gewijzigd. 

 

In de periode 1967 en 1968 zat Freddy in militaire dienst waarvan een korte periode ingevuld moest worden in Duitsland. Tijdens de diensttijd werd meestal op zaterdagmiddag geoefend en kon in de weekenden toch worden opgetreden, behalve in de periode dat Freddy in Duitsland verbleef. Het feit dat Freddy in Duitsland zijn vaderland moest gaan dienen werd door de band gebruikt om druk uit te oefenen op het College van Burgemeester en Wethouders om een dansvergunning te verstrekken. In de brief aan de gemeente was het volgende geschreven: " Omdat het waarschijnlijk het laatste optreden wordt van de band omdat Freddy in Duitsland is gelegerd, is dit de laatste mogelijkheid nog een keer voor eigen publiek in eigen woonplaats te spelen ".  Het College van Burgemeester en Wethouders was echter onverbiddelijk, het was nee en het bleef nee.  

 

In de zomer van 1968 verliet Koos de groep om persoonlijke redenen. Daarnaast werd besloten dat Jaap het slagwerk verruilde voor de toetsen. Hiermee werd een lang gekoesterde wens van de band vervuld. Het slagwerk ging  verzorgd worden door Jan van Wijhe uit Zwolle. Freddy  ging de zang weer verzorgen en speelde daarnaast de lead gitaar. Klaas bleef bassist. Opnieuw werd besloten met deze wijzigingen in de bezetting ook de naam van de band te veranderen in Chopped Hog. De naam was voorgesteld door Berry Naberman uit Genemuiden tijdens een kampeervakantie op Terschelling. Wat het betekende wist niemand maar het klonk goed. Achteraf bleek dat er  verschillende vertalingen mogelijk zijn die niets met muziek te maken hebben maar in het vakgebied kunnen voorkomen van kappers en slagers. Desondank bleef de naam gehandhaafd.

 

Voor het vervolg van de historie van deze band zie de pagina van Chopped Hog.

 

The Mops in de media: